keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Mieskunto ja aamustondis

(Huom! VAROITUS: Tämä teksti on tarkoitettu ensisijassa miehille ja se sisältää aikuisten miesten seksuaaliseen kyvykkyyteen liittyvää tietoa ja suoraa puhetta. Jos olet epävarma seksuaalisuudestasi tai mieskunnostasi, etkä kestä lukea mitään siihen liittyvää, jätä tämä teksti lukematta. Ja jos päätät lukea, muista: "Viestintuoja kannattaa kuitenkin jättää henkiin", kuten vanha toteamus kuuluu). 

Sanakirja. Suomen pääkaupungin slangia. Stondaa, stondis = Peniksen paisuvaiskudos on täyttynyt verestä "ahtaumaksi" asti, eli erektio. Seuraus on yli 90 asteen kulma.

Käyn suoraan erään tabun kimppuun. On olemassa uskomus, että kun mies tulee keski-ikään aamustondiksia ei kuulu olla. Höpö höpö. Toki vanheneminen vähentää mieshormonien tuotantoa, mutta silti. Aamustondis on normaali asia, eikä sitä tarvitse hävetä, vaan siitä kannattaa olla ylpeä. Se tarkoittaa, että olet upeassa kunnossa, elinvoimainen ja mukava mies. Aamustondis ei kuitenkaan mitenkään tarkoita, että heti kun sellainen on, pitää harrastaa seksiä. Voit vain nousta ylös, kävellä ylpeänä aamupesulle ja tietää, että kyllä se siitä sitten tasaantuu.

Kun alle 70-vuotias mies on terve, hänellä on aamulla stondis monena päivänä viikossa ja nuorilla miehillä aamustondis pitäisi olla melkein joka aamu. Jos näin ei ole, eli aamustondikset puuttuvat, saattaa jossakin olla jotain pielessä. Tiedän, että on paljon keski-ikäisiä miehiä, joilla ei enää aamulla stondaa. Syyt ovat moninaiset; stressi, huono ravinto, alkoholi, liian vähäinen tai liian suuri määrä liikuntaa, moninaiset sairaudet, (mahdollisesti huono parisuhde), sekä lukuisat muut sosiokulttuuriset psykologiset syyt.

Asialle voi kyllä tehdä jotain. On olemassa sininen pilleri, mutta sitä tuskin kannattaa popsia vain koska haluaa aamustondiksen. Huonoin interventio on turha medikalisaatio. En siis suosittele potenssilääkkeitä enkä hormonipiikkejä. Myös superfuudien popsiminen lääkkeiden korvikkeena ja siihen liittyvä "penisbiohäkking" on usein hiukan kyseenalaista "ongelman" siirtämistä ja luettavissa turhan kemikalisaation yhdeksi "hienostuneeksi" muodoksi. 

Toinen mitä voi tehdä, on korjata elämäntapojaan ja alkaa käyttäytyä kehoeettisesti. Tämä toimii yleensä hyvin, jos nämä hyvät muutokset tehdään pysyvästi ja riittävän maltillisesti. Kolmas juttu on alkaa käymään oikealla voimailusalilla nostamassa isoja rautoja, sillä se todistetusti lisää mieshormonin tuotantoa ja tasoja. Tässäkin homma kannattaa aloittaa maltilla.

Neljän ja mielestäni paras asia, mitä voi tehdä, on aloittaa säännöllinen Kehoälyn harjoittelu ja siihen liittyvä Terveysmeditaation tekeminen. Kehoälyn harjoittelu hoitaa sekä fyysisellä tasolla että psyykkisellä tasolla tätä asiaa. Kehoälyn harjoitusten säännöllinen tekeminen on eräs toimivimmista ja tehokkaimmista keinoista hoitaa mieskuntoa ja pitää aamustondis vallitsevana todellisuutena.

Lopputoivotukseni on: Olkoon tulevat aamusi oikeasta paikasta jäykkiä!

Juuri ilmestyi Kehoälyn salaisuudet -kirjan toinen painos, josta kirjoitin täällä ja jonka voit tilata täältä. Ilmaisia luentovideoita löydät youtubesta hakusanalla Kehoäly.