perjantai 23. lokakuuta 2015

Hermoston salaisuuksien ymmärtäminen Kehoälyn harjoittelussa

Hermoston toiminta ja ymmärrys on oleellinen osa edistynyttä Kehoälyn harjoittelua. Käytännön tasolla hermostoa vahvistavia perusharjoituksia ovat muun muassa Elävöittävä liikesarja ja NSB Form. Pitkälti samasta asiasta olen kirjoittanut myös Kehoälyn taito ja tieto -blogissaja tässä blogissa aikaisemmin täällä.

Tämä kirjoitus on suunnattu pääasiassa Kehoälyn harjoituksiin jo hiukan perehtyneille, joten oletan kirjoittaessani, että jokainen sellainen lukija tietää, mitä ovat keskushermosto, aivot ja ääreishermosto. Keskityn siis oleelliseen ja tiivistän asiani, eli kerron, miksi Kehoälyn harjoittelu on niin hyvä ja ainutlaatuinen hermoston ymmärtämisen ja vahvistamisen väline, sekä vallan mainio työväline stressin poistamisen. Suurin salaisuus piilee kuitenkin (tietenkin) Kehoälyn käytännön toimintatavoissa, joita on mahdotonta löytää niin korkealaatuisina mistään muualta. Kehoälyn salaisuuksista voikin lukea lisää pian ilmestyvästä Kehoälyn salaisuudet -kirjasta.

Arkista työelämää ja työkykyä ajatellen stressin ennakointi, ennaltaehkäisy ja poistaminen ovat Kehoälyn harjoittelun tärkeimpiä syitä. Hermoston kannalta Kehoälyn harjoitteluun on kaksi syytä. Kehoälyn harjoittelu vahvistaa hermostoa ja poistaa stressiä. Kehoälyn harjoittelu on sekä psykosomaattista toimintaa että autonomista hermostoa hoitavaa toimintaa. Somaattista hermostoa voi toki hoitaa myös esimerkiksi kuntosalilla tai joogaamalla, mutta autonomista hermostoa voi parhaiten hoitaa juuri Kehoälyn harjoittelun avulla.

Hermoston kannalta asia on nopea ja helppo selittää. Stressi on sitä, kun ihmisen autonominen hermosto toimii huonosti, eli kun sympaattinen hermosto jää ylitilaan, eikä keho palaa riittävän sujuvasti käyttämään riittävän paljon parasympaattista hermostoa. Stressireaktion vastapainona toimii Kehoälyn harjoittelun kautta opittu ainutlaatuinen ennaltaehkäisevä taito välttää, lieventää ja poistaa stressiä. Hermoston kannalta voidaan puhua kyvystä rentoutua, sekä aktivoida ja palauttaa parasympaattisen hermoston normaali toiminta. Tämä saadaan aikaan Kehoälyn harjoittelulla. Siitä seuraa paljon hyviä asioita, kuten keskittynyt ja rauhallinen olo, kirkastunut ajattelu, lisääntynyt omien tunteiden hallinta, sekä luottamuksen ja hyväksynnän kasvaminen omaa kehoa kohtaan.

Kehoälyn kehittäminen tarjoaa jotain poikkeuksellisen hienoa. Stressin poiston voi tehdä kyllä monella enemmän tai vähemmän toimivalla tavalla, esimerkiksi urheilemalla, joogaamalla tai meditoimalla "tavalliseen tapaan". Nämä ovat kuitenkin kapea-alaisia ja vain hetkellistä lievitystä tarjoavia toimia. Kehoälyn harjoittelu erottuukin edukseen kaikista muista ”menetelmistä”, joilla stressiä voi vähentää ja poistaa. Tämä todellisuus syntyy Kehoälyssä aina käytössä olevasta kehoeettisestä lähestymistavasta, sekä Kehoälyn harjoitusten vertaansa vailla olevan monipuolisuuden, laaja-alaisuuden, lempeyden, miellyttävän rauhallisuutensa ja sovellettavuutensa ansiosta.

Stressin poistamiseen suositeltavin tapa on siis Kehoälyn harjoittelu, sillä sen ansiosta kykenet parhaalla tavalla myös ennakoimaan sarastavaa stressiä, toimimaan parhaan kehoetiikan mukaisesti, kehoälykkäästi, sekä tietysti ehkäisemään ja poistamaan stressin toimivalla tavalla. Kehoälyn aktiivisen harjoittelun ansiosta hermosto on pysyvämmin tilassa (kunnossa), jossa se kykenee sujuvasti ja sopivan mukautuvasti raegoimaan ympäristön tarjoamiin ärsykkeisiin ja haasteisiin. Lisäarvoksi tulee myös kyky tiedostaa maailmaa ja omaa olemusta normaalista poikkeavan hyvällä ja vahvalla tavalla, joka taas itsessään lisää kykyä pitää itsestä parempaa huolta ja pysyä siten terveempänä.