sunnuntai 28. helmikuuta 2016

Urheilijan maksa kuntoon


Kehoälyä harjoittelevan viisaan urheilijan kannattaa huoltaa myös maksaansa.

Maksan ongelmat ovat nyt ajankohtaisempia kuin koskaan aikaisemmin. Tämä asia koskee ensisijaisesti tavallista suomalaista sohvaperunaa, mutta kyllä maksan huoltamisen tarve ulottuu Kehoälyn harjoittelijoihin ja urheilijoihin asti. ”Maksan hoito on tärkeämpää kuin kaikki muu terveydenhoito yhteensä”, totesi kuuluisa ja arvostettu sveitsiläinen fytoterapeutti, ravitsemusterapeutti ja kirjailija Alfred Vogel aikoinaan, eikä hän paljoa siinä erehtynyt. Tietysti hän hiukan liioitteli, koska siihen aikaan ei vielä tiedetty eikä ymmärretty Kehoäly niin kuin nykyään.

Myös kiinalaiseesa lääketieteessä arvostetaan maksaa ja sen huoltamista. Vaatimattomaan yli 3000 vuoden empiriaan pohjautuva kiinalainen lääketiede on samaa mieltä maksan suuresta merkityksestä, sillä siellä todetaan, että ”maksa on kehon keisari”.

Urheilijoiden ravintovalmennus kuntoon

Moni hyvää valmennusta saanut urheilija on varmasti kuullut suoliston vaikutuksista hyvinvointiin. Ehkä valmentaja on kertonut, että monet viljat aiheuttavat piilevää tulehdusta eli inflammaatiota. Tuskin hyvin valmennettu urheiluja on myöskään välttynyt tiedolta ravinnon ja aivojen välisistä yhteyksistä ja kilpirauhasen vajaatoiminnan yleisyydestä.

Tavallisen kansan parissa keskustelu on hieman laveampaa. Sydän- ja verisuonitaudit ja kolesterolit dominoivat monin paikoin edelleen terveyskeskusteluja, ja esillä ovat myös luusto ja osteoporoosi, nivelvaivat, kakkostyypin diabetes, metabolinen oireyhtymä, masennus ja syöpä sekä ikuisena ongelmana ylipaino.

Mutta oletko kuullut puhuttavan maksan terveydestä? Maksan toiminta liittyy kaikkiin äsken mainittuihin tilanteisiin ja moneen muuhun. Alkaako kuumotttaa? Sekä urheilijan että tavallisen "mattimeikäläisen" kannattaa ottaa selvää maksan toiminnasta, laaja-alaisista vaikutuksista, sekä maksan hyvinvoinnin ylläpidosta. Jostakin olisi hyvä löytää myös jokamiehen puhdistuskuuri maksan hoitoon ja löytää käytännöllinen ruokalista ruokaohjeineen.

Tue maksaasi niin se tukee sinua

Maksan hyvinvointi kaipaa erityistä huomiota. Nykyiset tavallisimmat ruokatottumukset sekä elintavat ovat usein aika pielessä, tai pahimmillaan aivan päin virveliä. Urheilijan helpotus on tietysti asian osaavan valmentajan antamat ravinto-ohjeet, mutta edes kaikilla urheilijoilla ei ole moiseen kykenevää valmentajaa. Elinvoiman lähde maksa on hukkumassa rasvaan, stressiin ja kemikaaleihin. 

Ei ole mikään yllätys tai suuri salaisuus, että suurin osa suomalaisista elää elämäänsä vailla kunnollista Kehoälyä, rasittavana seuralaisena selittämätön väsymys, ylipaino, aivosumu, yliherkkä suolisto, kakkostyypin diabetes tai metabolinen oireyhtymä. Elämä saattaa sujua sisukkuuden ja lääkkeiden avulla, mutta tosiasiassa tarvitaan muutosta. Muutoksen keskeisimpiä kohteita ovat säännöllisen Kehoälyn harjoittelun aloittaminen ja tietoinen maksan terveyden kohentaminen. Maksan on oltava vahva, jotta ihminen on elinvoimainen ja voi hyvin, sillä niin mielen kuin kehon toiminnoissa, etenkin erityisesti sisäelimiä ajatellen, monen vaivan ja ongelman takana on tavalla tai toisella myös maksa ja sen huono tila.

Ylipainosta ja aineenvaihduntaan liittyvistä sairauksista on tullut osa suhteellisen normaalia elämää. Ne liittyvät elämäntapoihin, mutta niiden yleistyminen ei ole synnyttänyt muutosaaltoa. Nykyään jopa urheilua harjoittelevilla saattaa olla ylipainoa, eikä valmentaja ole milläänsäkään tilanteesta. On hyvin inhimillistä ja turhan tavallista, että muutos syntyy vasta pakon edessä. 

Joskus Kehoälyn harjoittelua on syytä tukea muilla järkevillä toimilla

Kun fiksu ihminen korjaa tilanteen ja aloittaa säännöllisen Kehoälyn harjoittelun, kannattaa samalla kiinnittää huomiota myös maksaan ja sen hyvinvointiin. Maksan rasvoittuminen ja muut maksaongelmat ovat osa elintapojen pakkoremonttia, sillä elimistössä maksa vaikuttaa kaikkeen. Yli neljäsosalla (n.27%) suomalaisista on rasvamaksa ja oikeastaan ihan jokaisen maksasta löytyy ympäristömyrkkyjä, joten tämän elintärkeän elimen hyvinvoinnista huolehtiminen antaa aiheen elämäntapojen vahvaan muutokseen.

Maksa on kehon suurin rauhanen, aineenvaihdunnan keskuspaikka ja toiminnoiltaan laaja-alaisin elin. Väsymys valtaa kehon ja mielen, jos maksa heikkenee. Maksan terveys ja toimintateho vaikuttavat immuniteettiin, verensokeri- ja rasvatasapainoon, ruoansulatukseen, lihasvoimaan ja aivotoimintaan. Kaikki veri kiertää jatkuvasti maksaan puhdistumaan ja terveet maksasolut poistavat aineenvaihdunnassa syntyviä jätteitä, mikrobeja ja ympäristön haitallisia aineita. Maksan ylikuormitus ja vaillinainen verenpuhdistus ovat monen sairauden ja selittämättömän väsymyksen, voimattomuuden ja pahanolon, jopa masennuksen taustalla. Tämä koskee myös urheilijoita.

Urheilija, funtsi maksaasi!

Harva urheilijakaan tulee ajatelleeksi omaa maksaansa, mutta saatat kuulua siihen neljännekseen suomalaisista, jolla on rasvamaksa. Maksavauriot yhdistetään alkoholismiin, mutta maksan ylirasitus ja sairaudet ovat hiipien lisääntyneet yleiseksi ongelmaksi. Rankka harjoittelu saattaa ylirasittaa maksaa. Samoin monet urheilussa käytetyt lisäravinteet ja etenkin fruktoosia tai glukoosifruktoosisiirappia sisältävät urheilujuomat.

Juomien valinta kannattaa

Monet tällaiset urheilujuomat rasittavat maksaa pahasti, vaikka asiasta ei paljoa haluta tietysti puhua, koska taustalla ovat suuret myyntivolyymit ja siten silkka raha. Maksan voinnin kannalta glukoosi ja fruktoosi ovat pahempia kuin tärkkelys. Rajua painonpudotusta harrastettavissa lajeissa on syytä tietää, että vähärasvainen runsaasti hiilihydraattia sisältävä dieetti sekä liian suuri proteiinin saanti molemmat rasittavat maksaa merkittävästi. Myös ympäristön kemikaalit ja stressi lisäävät kuormitusta ja normaalitilanteeksi muodostunut noidankehä on valmis. Aspartaami voidaan laskea tällaiseksi kovin haitalliseksi kemikaaliksi myös. Kannattaakin suosia luomuruokaa ja -juomia, jo ihan varmuuden vuoksi. Niin älykäs ihminen toimii.

Huipputulokset ja maksa rakastavat raittiutta

Maksa on urheilijan kannalta merkittävä sisäelin ja kehon tärkeä keskus, joka joutuu jo tämän päivän normaalissakin maailmassa koville, puhumattakaan vahvoista urheilusuorituksista, jotka väkisinkin rasittavat maksaa. Raittiudella on myös urheilijan kannalta suuri merkitys, sillä sen lisäksi, että alkoholi on hermostomyrkky, joka tuhoaa monia urheiluharjoituksen hermotukseen vaikuttavia tuloksia, rasittaa se myös maksaa ja hidastaa sitäkin kautta oleellisesti esim. palautumista. 

Myös omaa painoa ja mahan ulkoista olemusta kannattaa kohtuudella seurata. Vyötärölihavuus aiheuttaa alkoholia yleisemmin rasvamaksan, ja maksakirroosi kehittyy ylipainoisille ilman alkoholiakin. 

Hyvä kirja antaa avun

Ystäväni ja oman alansa timantinkova huippunimi Marja Ruuti on ravitsemustieteen maisteri ja laillistettu ravitsemusterapeutti, joka on perehtynyt myös funktionaaliseen lääketieteeseen ja luonnonmukaisen terveydenhoidon menetelmiin. Hän on kirjoittanut erinomaisen kirjan maksan huollosta ja hoidosta. Kirjan nimi on Terve maksa - avain hyvinvointiin. Hän toimii luennoitsijana, opettaa ravintokursseilla ja pitää yksityisvastaanottoa. Marja Ruuti on aiemmin kirjoittanut kirjan ”Oikeaa ravintoa minulle – opas ravintosuositusten viidakkoon” sekä ravinto-osuuden kirjaan ”Parasta aivoillesi – ohjeita aivojen hyvinvointiin”. Marjan kirjoituksia löydät myös täältä.