tiistai 27. syyskuuta 2016

Kehoeetikon stydijuoma flunssan estoon


On yleisessä tiedossa, että monilla yrteillä ja mausteilla on myös lääkinnällistä ulottuvuutta. Nykyaikaisessa kansanparannusperinteessä käytetään fiksusti sekä länsimaista yrttiskaalaa, antibioottisia ja adaptogeenisiä ominaisuuksia sisältäviä kasveja, että kiinalaisen lääketieteen käyttämiä melko tavallisiakin kasveja. Hyvä toimiva ja turvallinen mahdollisesti flunssaa ehkäisevä yrttitee on tolkullisen helppo valmistaa ja raaka-aineet saa pienellä vaivalla kotisi lähikaupoista ja luontaistuoteliikkeistä. Juoman toimivuus perustuu sen vastustuskykyä vahvistaviin ominaisuuksiin.

Yleisön pyynnöstä julkaisen reseptin juomasta, jolla voi ennaltaehkäistä flunssaa ja muutenkin kohentaa terveyttä. Juoma voi myös mahdollisesti nopeuttaa flunssasta toipumista. Tämä Kehoeetikon stydijuoma on kielletty alaikäisiltä ja nuorilta aikuisilta, eli se ei mahdollisesti sovi kovinkaan usein alle 40-vuotiaille, koska se sisältää ginsengiä. Jos jätät ginsengin pois, sopii juoma myös lapsille. Stydijuoma voi olla myös liian stydi raskaana oleville, esim. inkiväärin ja ginsengin vuoksi. 

Parhaiten juoma toimii tietysti ajoissa nautittuna ja kun yhdistät sen juomisen säännölliseen Kehoälyn harjoitteluun.



Näin valmistat Kehoeetikon stydijuomaa

Yksi: Keitä pari litraa vettä. 

Kaksi: Laita keitinveteen kuorittua tuoretta luomuinkivääriä, ginseng-paloja, luomukurkumaa ja tähtianiksia, sekä teelusikallinen lakkakääpäjauhoa ja pala suomalaista pakuria. Voit laittaa mukaan myös eukalyptuksen lehtiä ja kissankynttä (cat's claw). Jos haluat hifistellä ja tehdä stydijuomasta hiukan "neitimäisempää", voit laittaa mukaan myös pienen palan vaniljatankoa tai kanelitankoa, tai sekä että.

Kolme: Keitä "sotku" hiljaisella tulella pari tuntia. Voit lisätä hiukan vettä keittämisen aikana, jos tarvetta ilmenee.

Neljä: Viipaloi kolme-kymmenen luomuvalkosipulin kynttä noin 1-2 millin paksuisiksi. Tietenkin kuorit kynnet ensin. Laita kynnet isoon teepannuun.

Viisi: Kaada kaksi tuntia keitetty tulikuuma liuos teepannuun valkosipulin kynsien sekaan. Laita kansi päälle ja anna hautua minimissään kymmenen minuuttia.

Vaiheet kuusi-yhdeksän: Juo tekemääsi Kehoeetikon stydijuomaa pitkin päivää kupillinen tai pari kerrallaan. Voit juoda sitä kuumana tai kylmänä, ihan mieltymystesi mukaan. Säilytä valmis juomaliuos jääkaapissa lasipullossa. Juoma säilyy jääkaapissa hyvänä ainakin kolme päivää.

Nautintaneuvoja: Jos juoman maku on liian miehekästä sellaisenaan, voit sekoittaa juoman esim. luomukaakaoon, luomuomenamehuun, johonkin hyvänmakuiseen yrttiteehen tms. Älä kuitenkaan sekoita juomaa kahviin, sillä kahvin juonti hidastaa flunssasta toipumista, kuormittaa hermostoa ja heikentää muutenkin vastustuskykyä. 

Voit maustaa stydijuoman luomuhunajalla, kookoskermalla tai vaikka luomuriisimaidolla. Huom, hyvälaatuinen aito luomuhunaja tuhoutuu kuumassa (siis sen parhaat puolet), joten sekoita hunaja vain noin alle 40-asteiseen stydijuomaan.

Ginseng kannattaa ostaa jostakin aasialaisesta kaupasta tai kiinakaupasta. Esim stadissa Sörkän kurvissa on hyvä kiinalainen kauppa, jossa myydään korealaista ginsengiä paloina. Ginsengiä saa jauhona myös esim. Ruohonjuuri-kaupoista.

Tähtianiksia saa tavallisesta kaupasta maustehyllystä tai edullisemmin esim. jostakin intialaisesta ruokaputiikista. Luomuna sitä saa joistakin luontaistuotekaupoista.

Pakuri (Inonotus obliquus eli engl. chaga) kannattaa poimia itse suomalaisen koivun kyljestä, sillä kaupoissa se on ylihinnoiteltu roimasti. Jos kuitenkin laiskottaa tai et ehdi, niin luontaistuotekaupat myyvät kyllä pakuria.

Lakkakääpää (Ganoderma lucidum eli kiinaksi LingZhi ja engl. reishi) myydään myös luontaistuotekaupoissa jauheena hyvin yleisesti.

Tämän reseptin kirjoitti kehoeetikko Tapio Sippoin. Lisää Tapion toiminnasta löydät tästä blogista ja sippoin.fi -sivuilta.


sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Virtaava asento on Kehoäly® -liikesarjan perusta


Kehoäly on aidompaa ja pysyvämpää hyvinvointia. Tiesitkö tämän?

Virtaava asento edestä.
Kehoäly® -liikesarja on Elävöittävän liikesarjan pidempi ja monipuolisempi versio. Molemmat perustuvat kokonaisuudessaan Kehoäly® -menetelmän Virtaavaan asentoon. Kehoäly-liikesarja tehdään Virtaavasta asennosta, liikkeet aloitetaan siitä ja siihen palataan aina.

Virtaava asento on rento ja elinvoimainen. Kun seisomme siinä, olemme harmoniassa maan vetovoiman kanssa, ja sisäelimet, aivot sekä hermostomme saavat levätä ja palautua arjen rasituksesta. Virtaavan asennon avulla voit vapautua stressistä ja palauttaa kehossasi piilevän potentiaalisen Kehoälyn sille kuuluvaan arvoonsa.



Jalkojen linjaus.
Alussa Virtaava asento ja siinä pysyminen voi tuntua hauskan haastavalta. Se johtuu kehossa usein olevista jännitteistä ja virheellisistä kehon asennoista (eli parhaan elinvoimaisuuden kannalta huonosta/väärästä ryhdistä). Siksi Virtaava asento poikkeaa usein ihmisten normaalista asennosta. Virtaava asento on hyvin olennainen Kehoälyn harjoite, ja ehkä jopa Elävöittävän liikesarjan tärkein asia. 

Virtaava asento sivulta.
Virtaavassa asennossa on sisäelimillä mahdollisimman paljon tilaa, ja ne pystyvät rentoutumaan. Tästä syystä Virtaava asento on hyvin terveellinen. Kaikki Kehoäly -sarjan liikkeet alkavat tästä asennosta, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta. Liikkeiden aikana selkä, jalat ja pää pysyvät Virtaavassa asennossa, ellei niitä tarvita liikkeiden suorittamiseen. 

Kehoäly -liikesarjan lopuksi, sekä jaksojen välillä voit seistä hetken aikaa Virtaavassa asennossa tunnustelemassa kuinka energia virtaa miellyttävästi. 


Kehoäly® -liikesarja, ensimmäinen liike:

Virtaava asento 
Seiso jalat hartioiden leveydellä. Aseta varpaat kohtisuoraan eteenpäin. Jalan keskilinja osoittaa suoraan eteen (eikä suinkaan isovarpaat).


Pidä kehon paino tasaisesti molemmilla jalkapohjilla. Kummassakin jalassa paino on yhtä paljon päkiällä ja kantapäällä, sekä yhtä paljon niin sisä- kuin ulkosyrjällä.

Olkapäät ja kätesi ovat rennot. Ne roikkuvat vapaasti kehon sivuilla.

Selkä on rentona suorassa, aivan kuin joku nostaisi sinua aukileesta. Saman aikaisesti jalkapohjasi uppoavat maahan ja selkärankasi venyy rennosti lisää pituuttaan.

Koko keho on täysin rento ja hengitys kulkee vapaasti.

Voit käsilläsi hytkyttää vatsaa, selkää ja pakaroita tunnustellen, että ne ovat rentoina. Voit myös rapsutella kehoa sieltä, mistä hyvästä tuntuu ja mistä haluat saada elinvoimasi enemmän liikkeelle, esim päästä ja niskasta.



Tapio Sippoin neuvoo, kun haluat oppia lisää Kehoälyä.

Kehoäly®, Body Intelligence® = Good gain with tender gentle attitude. Kehoäly on työkykyä lisäävä ja stressiä vähentävä terveysmenetelmä, joka lisää kehoälyä ainutlaatuisella tavalla. Kehoäly® sisältää lempeää itsehoitoa, elinvoiman aitoa tunnistamista ja siitä tietoiseksi tulemista, hermostoa vahvistavaa harjoittelua, sekä monipuolista toimivaa terveysliikuntaa. 
Tässä lyhyt video.
Kehoälyn harjoittelussa yhdistyy fysioterapeuttinen itsehoito, psykoterapeuttinen kehotyö, sekä ihmisen luonnollisen elinvoiman tiedostaminen ja vahvistaminen. Kehoäly® ei ole fysioterapiaa eikä psykoterapiaa, vaan jotain huomattavasti kokonaisvaltaisempaa, psykofyysistä itsehoitoa kehotyöskentelyn keinoin.
Kehoälyn harjoittelun seurauksena on ainutlaatuisen vahva kehoälyn lisääntyminen. Kehoäly on myös työkyvyn säilyttämisen ja ylläpidon kannalta yksilön tärkein taito. Kehoälyn menetelmää kehitetään jatkuvasti Kehoälyn harjoittelun sisäisen laatutakuun mukaisesti, eli Creatio Aeterna -toimintatavan mukaisesti.